Digital Agenda 2030:
Vi blir mer selvopptatte, fornyer oss kontinuerlig og tenker mer regenerativt. Hva tror du?
Å si noe om 2030, handler ikke bare om miljø og klima. Teknologiske fremskritt vil skape utfordringer og muligheter for hvordan norske bedrifter kommuniserer, engasjerer og selger seg.
Bare Digital har sett på trender, erfaringer og teknologisk utvikling. Vi har gjort oss tanker om hvor og hvordan ting vil bli de neste årene. Send oss gjerne innspill med synspunkter tanker og ideer.
Effektivisering, optimalisering og timing
Teknologi og internasjonalisering endrer arbeidsmarkedet, samfunnet og livsstilene våre i et raskt tempo, og for å holde tritt med denne utviklingen må vi følge med i tiden.
Enklere og bedre prosesser
Tror du automatisering vil være en sentralt i hvordan norske bedrifter driver kommunikasjon og salg i fremtiden?
Les mer
Ved hjelp av avanserte automatiserte systemer vil markedsførere kunne tilpasse meldinger, tilbud og innhold til hver enkelt bruker på en skreddersydd måte, basert på deres atferd, preferanser og kjøpshistorikk. Dette gjelder ikke bare annonsering, men også kundeservice, e-postmarkedsføring og innholdsskaping.
Gjennom automatisering kan bedrifter skape en mer dynamisk og personalisert opplevelse som svarer raskt på kundens behov – samtidig som de reduserer behovet for manuell innsats.
Optimalisering av arbeid og systemer
Hvordan møte de økende kravene til lønnsomhet, effektivitet, og optimalisering av prosesser og oppgaver?
Les mer
I 2030 vil bedrifter bruke avanserte analyser, A/B-testing og realtime feedback for å kontinuerlig tilpasse sine kampanjer og innhold. Gjennom data-drevne beslutninger vil markedsførere kunne justere sine tilnærminger raskt, basert på sanntidsinnsikt i hvordan kampanjene presterer. Dette gjør det mulig å levere mer målrettede, effektive markedsføringsstrategier som er både tidseffektive og kostnadsbesparende.
Nå vil hybrid jobbing være etablert som en naturlig del av arbeidslivet, og det er sannsynlig at disse arbeidsformene vil ha utviklet seg betydelig fra dagens praksis.
Teknologi, arbeidskultur og ansattes forventninger vil være drivkrefter som former denne utviklingen, og vi kan forvente å se en mer fleksibel, effektiv og bærekraftig arbeidsstruktur der fysisk tilstedeværelse på kontoret ikke nødvendigvis er en forutsetning for produktivitet og samarbeid.
I 2030 vil arbeidskulturen i stor grad ha tilpasset seg hybride og fleksible arbeidsformer, og ledelse vil være mer resultatorientert enn tilstedeværende. Arbeidstakere vil ha større kontroll over hvor og når de jobber, noe som krever at både ledere og ansatte utvikler nye ferdigheter og arbeidsmetoder.
Fleksibilitet vil være en nøkkelkomponent i arbeidslivet i 2030. Bedrifter som tilbyr hybridmodeller, vil gi ansatte muligheten til å velge når og hvor de jobber, noe som gir bedre balanse mellom arbeid og privatliv. For mange vil det ikke lenger være en standardarbeidstid eller en «kontorarbeidsdag», men en mer fleksibel tilnærming som er basert på oppgaver og resultater.
Tillitsbasert ledelse vil bli viktigere. Ledelsen vil i større grad fokusere på utbytte og resultater i stedet for hvor ansatte befinner seg fysisk. Dette vil forandre måten lederne administrerer ansatte på, og det vil ikke være nødvendig å måle tilstedeværelse eller overvåke arbeidsprosesser hele tiden.
En stor del av det hybride arbeidslivet i 2030 vil være organisert rundt asynkrone arbeidsprosesser, der folk kan arbeide på forskjellige tidspunkter uten å måtte være online samtidig. Dette kan være spesielt nyttig for team som opererer over flere tidssoner. Verktøy for asynkrone kommunikasjon som videomeldinger, plattformbaserte prosjektstyringsverktøy og digitale notatverktøy vil gjøre det lettere å jobbe på tvers av tidssoner, samtidig som samarbeidet blir mer effektivt.
Timing blir helt avgjørende
Hvordan treffe riktig på riktig tidspunkt med riktig budskap blir mer essensielt enn i dag, og time to market avgjørende, enig?
Les mer
Tidspunkt for beslutninger og handlinger, samt hvordan informasjon leveres i sanntid være en avgjørende faktor for å lykkes.
Timing i 2030 vil handle om å forstå når og hvordan man skal handle i en verden der informasjon sprer seg raskt, teknologi utvikler seg eksponentielt, og globale trender endrer seg i et rekordtempo.
I 2030 vil vi være dypt integrert i et globalt digitalt økosystem, hvor ny informasjon genereres og deles kontinuerlig, og reaksjoner skjer i sanntid. Dette skaper en ny type konkurranse om oppmerksomhet og handling, der timing blir en avgjørende faktor, enten vi snakker om markedsføring, nyhetsformidling, eller beslutningstaking.
I 2030 vil tidsvinduene for å reagere på hendelser være kortere enn noensinne. Forbrukere og brukere forventer umiddelbar respons, enten det gjelder kundeservice, nyhetsoppdateringer eller sosiale medier. Bedrifter som ikke reagerer raskt på spørsmål, kommentarer eller problemer, kan miste kundetillit raskt.
I 2030 kan vi forvente at sosialt samspill og kulturelle trender også vil være sterkt påvirket av tidspunktene for når nye ideer, holdninger og bevegelser oppstår. Sosiale plattformer og nettverk kan være de primære stedene for kulturskaping, men hvordan innhold skapes, spres og konsumeres vil være viktig for å forstå hvordan vi relaterer oss til de store sosiale og kulturelle spørsmålene i samfunnet.
I 2030 vil timing være en av de mest verdifulle ressursene, både på et personlig, økonomisk og samfunnsmessig nivå. Evnen til å handle på det rette tidspunktet – enten det gjelder markedsføring, teknologiadopsjon, økonomiske beslutninger eller livsstilsvalg, vil være avgjørende for suksess
Men hvor ble det av jobben min?
Betaling, kvantefysikk og datadrevete virksomheter
De teknologiske mulighetene som oppstår i 2030, vil kreve at vi tilegner oss et bredt spekter av nye ferdigheter. Det handler om både å mestre og hvordan man kan bruke disse teknologiske verktøyene på en meningsfull måte.
Kvantefysikk er ikke lenger SciFI
Hvordan kan kvantefysikk få praktiske anvendelser og gjøre teknologiske fremskritt som vil bety mye for oss?
Les mer
Kvantedatabehandling kan potensielt revolusjonere hvordan vi behandler informasjon. I dag bruker vi klassiske datamaskiner som behandler data i binære enheter (0 eller 1). I kvantedatamaskiner brukes kvantebiter, eller qubits, som kan være i flere tilstander samtidig (på grunn av et fenomen kalt superposisjon), noe som kan gjøre beregningene ekstremt raske og effektive for visse typer oppgaver.
Dette kan åpne døren for løsninger på problemer som i dag er umulige å løse med tradisjonelle datamaskiner, som for eksempel komplekse simuleringer, optimalisering og kryptering.
I 2030 kan kvantedatamaskiner være i stand til å utføre beregninger som i dag tar millioner av år, på bare sekunder. Dette kan føre til nye gjennombrudd innen alt fra kunstig intelligens til medisin og finans. En stor del av fremtidens teknologi, inkludert blockchain-teknologi og kryptografi, kan bli påvirket av kvantedatabehandling, som kan både utfordre og forbedre hvordan vi beskytter informasjon i en digital verden.
Kvantekommunikasjon er et annet område som er i utvikling. Det utnytter prinsippene i kvantefysikk for å sende informasjon på en ekstremt sikker måte, som kan endre hvordan vi tenker på personvern og digital sikkerhet. Med kvanteteknologi kan vi potensielt utvikle uknuselige krypteringssystemer som beskytter dataene våre mot cyberangrep på et nivå vi ikke har sett før. I 2030 kan kvantekommunikasjon gjøre det mulig for nasjoner, selskaper og individer å overføre sensitive data på en måte som er praktisk talt immun mot hacking.
Desentraliserte rammeverk tar over
Vil vi se endringer som påvirker fremtidens betalingsløsninger, slik at avtaler og transaksjoner gjøres enklere enn i dag?
Les mer
Vi tror vi vil se en revolusjon i hvordan vi utfører betalinger, med digital valuta, kryptovaluta, og sømløse betalingssystemer som blir en naturlig del av vårt daglige liv.
I 2030 vil vi sannsynligvis se utbredelsen av desentraliserte finanssystemer (DeFi) og blockchain-teknologi på en langt mer omfattende måte. Dette gjør det mulig å utføre finansielle transaksjoner uten mellommenn som banker, ved hjelp av smarte kontrakter som selv utfører betalinger basert på spesifikke betingelser.
Dette kan gjøre betalinger billigere, raskere og mer gjennomsiktige. I tillegg vil kryptovaluta, som Bitcoin, Ethereum eller andre fremtidige tokens, potensielt bli mainstream som et betalingsmiddel for både internasjonale og lokale transaksjoner.
I tillegg vil vi sannsynligvis oppleve en økt bruk av biometrisk autentisering for betalinger, som fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning og stemmegjenkjenning. NFC-teknologi (Near Field Communication) vil gjøre det mulig å gjennomføre betalinger med en enkel berøring eller via digitale enheter som smartklokker og wearables, uten at vi trenger fysiske kort eller kontanter.
Mer datadrevet ledelse og markedsføring
Hvordan kan bedrifter bruke løpende dataanalyser slik at de kan forutsi kjøpsatferd, tilpasse løsninger og være mer målrettet?
Les mer
I 2030 vil løpende analyse og datadrevet markedsføring være normen. Brukeradferden og systemene tar i praksis beslutningene.
Dette innebærer at markedsførere ikke bare reagerer på atferd, men proaktivt og automatisk tilpasser tilbud før forbrukerne er klar over hva de trenger.
På denne måten vil personalisering nå nye høyder, der markedsføringen skjer i sanntid, basert på sanntidsdata fra alle digitale berøringspunkter.
Men hvordan skal vi forholde oss til det?
Gamification, handel og brukernes kontekst
Vi vil se økt bruk av interaktive og gamifiserte opplevelser. Ordet sømløshet får en ny betydning for kjøpsopplevelsene og kontekstuelt design blir førende for brukeropplevelsene.
Engasjement gjennom opplevelser
Hvordan kan spillopplevelser ha en større rolle i 2030 og hvordan kan bedrifter vil integrere slike mekanikker i sin markedsføring?
Les mer
Dette gjøres for å skape mer engasjerende og interaktive opplevelser.
Gamification kan brukes i lojalitetsprogrammer, konkurranser, eller brukergenerert innhold som gir forbrukere en følelse av belønning og deltakelse. Det kan også brukes i design og oppsett av nettsteder og applikasjoner.
Ved å gjøre markedsføringen mer lekende, belønnende og dynamisk, kan bedrifter skape sterkere bånd med sine kunder og øke engasjementet.
Bedre og mer integrert e-handel
Hvordan skal vi tilpasse oss helt nye løsninger, der forbrukeren kan handle rett fra sosiale medier, noe de streamer eller fra dashbordet?
Les mer
I 2030 vil sømløs handel være enda mer integrert i forbrukernes digitale liv. Det handler om å fnne brukeren i rett kontakt og invitere til handling der og da.
Bedrifter som klarer å tilby denne typen omnichannel-markedsføring – hvor kundene kan bevege seg fritt mellom ulike kanaler og plattformer uten å miste konsistens – vil være de som vinner frem. Dette vil også innebære mer avansert bruk av teknologi som stemmesøk, AR/VR og chatbots for å gjøre kjøpsprosessen raskere og mer intuitiv.
Det du vil ha, der du er, når du er der
Vil kontekstuelle brukeropplevelser basert på data og brukradferd bli noe vi forventer og en stadig er mer integrert i vårt daglige liv?
Les mer
Dette gjelder ikke bare for forbrukerteknologi som apper og nettsider, men også for markedsføring, kundeservice og produktutvikling.
I 2030 vil kontekstuelle brukeropplevelser være normen snarere enn unntaket. Med stadig mer sofistikerte datainnsamlings- og analyseverktøy, kunstig intelligens og maskinlæring, vil nettsteder og markedsføring være ekstremt tilpasset. Brukerne vil forvente mer relevante, personlige og umiddelbare opplevelser, og merkevarer som ikke klarer å levere dette, vil risikere å bli irrelevante.
For markedsførere innebærer dette at de må fokusere på å skape dynamiske, datadrevne opplevelser som alltid er tilpasset brukerens kontekst. De som lykkes med å forstå og utnytte konteksten, vil ikke bare tiltrekke seg kunder, men bygge langvarige relasjoner i et stadig mer konkurransepreget digitalt landskap.
Men hva mener du vi skal gjøre med det?
Fragmenteriung, influencere og ekte merverdi
Nye kanaler og flater kommer på løpende bånd, gode merkevarer blir enda mer verdifulle og en helt ny type inluensere tar over markedet.
Påvirkere blir mer autentiske
Vil Influencermarkedsføring vil fortsatt være dominerende i 2030, tror du dagens stereotyper vil byttes ut med mer ekte vare?
Les mer
De som leder an vil være en sterke på autentisitet og fellesskap.
I stedet for store, betalte partnerskap med kjendiser, vil merkevarer i økende grad samarbeide med mikro- og nano-influensere som har nærere bånd til sitt publikum. Disse influencerne vil bli sett på som troverdige stemmer som kan formidle merkevarens budskap på en mer autentisk måte. Influencerskap vil ikke bare handle om produktplassering, men om å bygge langsiktige partnerskap med mennesker som har genuin påvirkning.
Å ha oversikt blir en utfordring
Kommer nye plattformer og kanaler til å dukke opp, og hvordan kan man tilpasse seg disse og møte publikum på tvers av ulike enheter best mulig?
Les mer
Markedsføring vil ikke lenger være en enhetlig opplevelse på tvers av ett eller få medier, men en samling av skreddersydde erfaringer på tvers av mange plattformer, inkludert de som vi ikke engang kan forutsi i dag. Dette gir både muligheter og utfordringer: Bedrifter må investere i datainnsamling og analyseverktøy for å forstå hvor og hvordan de når sitt publikum.
Møt forbrukerne med reell verdi
Hvordan kan man tilby merverdi og noe «ekstra» som virkelig monner, uten at det nødvendigvis koster så mye?
Les mer
Å tilby merverdi er ikke nytt, men det vil være en nøkkelfaktor for markedsførere og selgere i 2030. Begrepet «det lille ekstra» får ny mening.
Det vil ikke være nok å tilby bare produkter og rabatter, man må tilby opplevelser som går utover det kommersielle.
Dette kan inkludere pedagogisk innhold, sosialt ansvarlige initiativer, eller opplevelsesbasert markedsføring som gir kunder noe ekstra, enten det er kunnskap, samhandling eller innsikt.
Merkevarer som kan engasjere sine kunder på en meningsfull måte, og som kan tilby noe av verdi utover selve produktet, vil ha større sjanse for å bygge lojalitet og langsiktig vekst.
Men hvordfan skal vi finne de rette?
Selvsentrering, nettverk og likemenn
Vi blir enda mer opptatt av oss selv. Markedsføringen blir tilpasset situasjonene vi er i og vi stoler mest på de som ligner på oss selv.
Mer fokus på meg selv og mitt
Hvordan skal vi forholde oss til at i fremtiden vil brukerene, som en selvfølge, kreve langt mer persontilpassete opplevelser ?
Les mer
Jeg forventer at mine spesifikke behov og preferanser tas på alvor – ikke bare på et overfladisk nivå, men dypt integrert i alt fra produktutvalg til kommunikasjon. Jeg vil i større grad være i sentrum for markedsføringsstrategien, og merkevarer som ikke klarer å levere på et det nivået jeg ønsker vil møte høyere risiko for å bli oversett.
Gjennom data-drevne systemer og innsiktsfulle algoritmer vil bedrifter kunne skape mer relevante, tilpassede opplevelser som taler direkte til meg. Bedrifter vil bruke data for å skape helhetlige og konsistente kundeopplevelser på tvers av kanaler og plattformer.
Jeg vil være i sentrum for all kommunikasjon, og merkevarer må levere innhold og tilbud som er ikke bare relevante, men også oppriktig interessante og engasjerende.
Nye nettverk på tvers av plattformer
Med hvilke metoder kan man effektivt finne frem i de rette nettverkene, og nå medlemmene der i rett kontekst?
Les mer
I 2030 lever mange i nettverk som er dypt integrert i deres daglige liv, og det har revolusjonert måten vi interagerer med hverandre, organisasjoner og produkter. Fra et markedsføringsperspektiv er denne utviklingen både en utfordring og en mulighet, ettersom merkevarer må navigere i et stadig mer kompleks og sammenvevd digitalt landskap.
I 2030 har vi gått bort fra den generelle tilnærmingen som kjennetegnet markedsføring på 2020-tallet. Digitale nettverk gjør det mulig for merkevarer å tilby hyper-personalisert innhold til forbrukere. Ved hjelp av AI-analyseteknologi kan markedsførere skape skreddersydde annonser og kampanjer som er tilpasset ikke bare forbrukerens demografi, men også deres interesser, vaner, tilstand og til og med følelser i sanntid. Med konstant tilgang til data kan markedsførere analysere hvordan en forbruker reagerer på ulike stimuli, og justere kommunikasjonen deretter.
Sosiale medier har utviklet seg fra å være plattformer for å dele bilder og statusoppdateringer til å bli hyper-tilpassede nettverk for interaksjon. Brukerne er i større grad en del av produktutviklingen, hvor deres preferanser og tilbakemeldinger blir brukt direkte i designet og markedsføringen av produkter.
I 2030 vil vi se en verden hvor digitale nettverk har sammenflettet alle aspekter av våre liv. Markedsførere vil operere i et landskap der AI, personvern, etikk og en dyp forståelse for forbrukerens psykologi er avgjørende for å skape sterke relasjoner og opplevelser som driver både lojalitet og kjøp. For merkevarer vil utfordringen være å bruke disse teknologiene på en måte som føles genuin og respektfull, og som bygger en langsiktig tillit med et stadig mer informert og kritisk publikum.
I et digitalt nettverk med enorme mengder data og konstant endring, er det de som kan balansere effektivt bruk av teknologi med ekte menneskelige forbindelser som vil lykkes best.
Sosiale bevis og silobygging
Vil vi som forbrukerne bli enda mer bevisste på våre valg, og hvordan vil vil likemenn ha en avgjørende rolle i dette spillet?
Les mer
Social proof, eller sosialt bevis, vil bli enda viktigere, og bedrifter vil aktivt utnytte brukeranmeldelser, brukergenerert innhold, og fellesskapsbygging.
I 2030 vil forbrukere stole mer på anbefalinger fra sine jevnaldrende og nettverk enn på tradisjonell reklame eller redaksjonelle media.
Bedrifter som kan skape ekte fellesskap rundt sitt merke – enten gjennom online diskusjonsfora, sosiale medier eller lojalitetsprogrammer – vil skille seg ut som autentiske og pålitelige aktører.
Men hvilke metoder skal vi benytte for å nå deg?
Innhold, etikk og sannhet
Mistro og generell mangel på tillit i samfunnet, gjør at de som fremstår som troverdige, med gode hensikter og godt innhold, blir mest sett og hørt.
Autentisitet og sannhet mer verdsatt
Vil vi være mer opptatt av det som er autentisk og forvente at det vi blir fortalt oss er sant, nyttig og gjennomsiktig?
Les mer
Sannhet vil være en fundamentalt viktig verdi for bedrifter i 2030. Forbrukerne vil være mer kritiske til budskap, og som ikke er autentiske vil risikere å miste troverdighet.
Gjennomsiktighet, både når det gjelder produktene, prissetting og selskapenes verdier, vil bli sett på som en nødvendighet.
Bedrifter som er ærlige om hva de står for, hvordan de produserer varene sine, og hvilke konsekvenser deres valg har for samfunnet, vil oppnå større tillit fra forbrukerne.
I 2030 vil troverdigheten til medier være et sentralt tema, ettersom den teknologiske utviklingen og den digitale informasjonsoverfloden har forandret måten vi konsumerer informasjon på.
Med fremveksten av kunstig intelligens, deepfakes, personalisering av nyheter og desinformasjon, vil vi sannsynligvis stå overfor både nye utfordringer og muligheter for å sikre pålitelig informasjon i medielandskapet.
Hvordan kan vi i 2030 bevare medienes troverdighet, og hvordan kan forbrukerne skille mellom fakta og fiksjon i en tid der «alt» kan virke mulig å manipulere?
Ansvarlighet og gode verdier belønnes
Vil forbrukerne i 2030 vil være mer opptatt av samfunnsansvar og etisk praksis. Velger man som har samme verdier som dem selv?
Les mer
Etikk vil bli en stadig viktigere faktor i både kommunikasjon og markedsføring.
Bedrifter som ikke tar ansvar for sine avtrykk, arbeidsforhold eller hvordan de bruker kundedata, vil miste tilliten til både kunder og partnere. Etisk god markedsføring vil være en nødvendighet, og merkevarer må være åpne om sine verdier og praksis for å bygge langsiktige relasjoner med et mer bevisst publikum.
Krav til høyere kvalitet på innholdet
Vil vi forvente mer autentisk, og inspirerende innhold og troverdig kommunikasjon som resonerer med våre interesser og verdier?
Les mer
Markedsføring vil i større grad handle om å skape meningsfullt innhold som ikke bare informerer, men også underholder og engasjerer på et personlig nivå. Influencer-markedsføring vil fortsatt spille en stor rolle, men med en større vekt på autentisitet og troverdighet. Forbrukerne vil bli mer kresne, og merkevarer som er transparente og genuint engasjerende vil skille seg ut.
I 2030 vil bruken av lyd og bilde på digitale flater ha utviklet seg til å bli en sentral del av hvordan vi kommuniserer, lærer, handler, og underholder oss.
Med fremveksten av mer avansert teknologi og stadig mer immersive brukeropplevelser, vil lyd og bilde ikke bare være estetiske elementer på en skjerm, de vil være integrerte, dynamiske komponenter i den digitale interaksjonen.
I 2030 vil multimedia spille en enda større rolle i markedsføring og e-handel. Bruken av lyd og bilde på digitale flater vil være en naturlig del av den digitale kjøpsreisen.
Annonser kan tilpasses dynamisk for hver bruker og kan inkludere både visuelt og lydmessig innhold som er utformet for å skape en emosjonell forbindelse, enten gjennom målrettede lydeffekter, musikk eller visuelle uttrykk.
I 2030 vil vi sannsynligvis se en massiv økning i bruken av 3D- og volumetrisk video. Med forbedringer i kamera- og prosesseringsteknologi kan vi ta videoopptak som ikke bare er i 2D, men også gir en fullstendig romlig og tredimensjonal opplevelse.
Volumetrisk video gjør at brukere kan oppleve videoer fra forskjellige vinkler, og til og med gå rundt i dem, som om de er en del av den opprinnelige scenen. Dette åpner for en rekke muligheter innen underholdning, utdanning, og markedsføring, der man kan lage mer interaktive og realistiske videoer.
Lyd i volumetrisk video vil også utvikle seg for å bli binyttende med romlig audio, hvor lyden tilpasses hvor brukeren er i forhold til bildet. Dette kan gi en mer intens og oppslukende opplevelse, for eksempel i et spill eller en VR-konsert.
Se filmer på en helt ny måte, der du kan bevege deg rundt karakterene og utforske scener i 360 grader, med dynamisk lyd som følger bevegelsene dine.
Volumetriske videoer kan brukes til å demonstrere medisinske prosedyrer, eller i læringssammenhenger, der studenter kan «gå rundt» i et menneskekropp, eller i virtuelle laboratoriumsimuleringer.
Men hvordan vise at vi er troverdige?
Privatliv, realisering og regenerative løsninger
Egentid og naturopplevelser blir motvekt til teknologiene som har mer makt over oss. Det handler om å bidra til fornyelse, for din virksomhet, kundene, og samfunnet.
Samvær i naturen trumfer mye
Vil vi se en voksende bevissthet om behovet for å bruke naturen som en motvekt til det teknologiske presset som preger våre liv?
Les mer
I en tid der vi er stadig mer tilkoblet gjennom teknologi og digitale nettverk, kan naturen tilby et viktig rom for å gjenopprette balansen, fremme mental helse og bevare et forhold til verden utenfor skjermen.
Å bruke naturen som en motvekt til det digitale handler ikke bare om å koble av fra teknologi, men om å finne nye måter å forene teknologi med naturen på, for å skape en mer helhetlig livsstil.
I 2030 vil naturen ikke bare være en fysisk motvekt til den digitale overbelastningen – den vil også spille en viktig rolle i å gi oss de verktøyene og den inspirasjonen vi trenger for å skape en mer bærekraftig, helhetlig fremtid. Naturen vil være et rom for mental gjenoppretting, et fristed fra teknologiens krav, og et laboratorium for løsninger som kan forme et mer harmonisk samspill mellom det digitale og det fysiske.
Både naturen og teknologien kan være kilder til velvære og bærekraft, men for å oppnå dette vil vi måtte finne en balanse – en balanse der vi ikke bare bruker naturen som en flykt, men som en aktiv del av vår fremtid.
Kontinuerlig læring helt avgjørende
Når det vi lærer på skolen går raskt ut på dato, hvordan skal vi kunnskapsmessig holde tritt med alt som skjer og endrer seg?
Les mer
I 2030 vil læring og utvikling være essensielt for å tilpasse seg den raske teknologiske utviklingen og de mange nye mulighetene og utfordringene som følger med.
Teknologi endrer arbeidsmarkedet, samfunnet og livsstilene våre i et raskt tempo, og for å holde tritt med denne utviklingen må både individer, organisasjoner og utdanningssystemer forplikte seg til kontinuerlig læring.
De teknologiske mulighetene som oppstår i 2030, vil kreve at vi tilegner oss et bredt spekter av ferdigheter. Læring vil ikke bare handle om å mestre teknologiske verktøy, men også hvordan man kan bruke disse verktøyene på en meningsfull måte.
Alle, uansett yrkesfelt, vil måtte ha en grunnleggende forståelse av teknologi. Dette betyr ikke nødvendigvis at alle skal bli utviklere, men folk må være i stand til å forstå hvordan AI, dataanalyse og automatisering påvirker deres arbeidsområde. Selv tradisjonelle jobber som helsearbeidere, lærere eller kunstnere kan bli mer teknologidrevne, og det vil være avgjørende å vite hvordan man kan bruke teknologien for å forbedre sine ferdigheter.
Enkelte ferdigheter vil fortsatt være menneskelige kjernekompetanser, selv i en teknologidrevet fremtid. Emosjonell intelligens og evnen til å samarbeide med andre på tvers av disipliner vil være svært verdifulle ferdigheter i arbeidslivet i 2030. Teknologi kan automatisere mange oppgaver, men det er de menneskelige ferdighetene som vil skille oss ut. Evnen til å jobbe effektivt i team, forstå andres behov, og navigere i kulturelt og sosialt komplekse situasjoner vil fortsatt være en nødvendighet.
Fokus på sunn regenerativ vekst
Vil man i 2030 se at regenerativ markedsføring utvikler seg til å bli en sentral trend og hva menes med dette?
Les mer
Regenerativ markedsføring handler ikke bare om å redusere negativ påvirkning, men om å skape en positiv og helbredende effekt som går utover bare miljøhensyn. Det handler om å bidra til fornyelse – både for merkevaren, kundene, og samfunnet.
For å være fremtidsrettet vil det også være viktig å ha fleksible systemer som kan tilpasse seg raskt til nye trender og teknologier.Regenerativ markedsføring er en strategi der merkevarer søker å skape verdi på flere nivåer: ikke bare økonomisk, men også sosialt, kulturelt og miljømessig. I stedet for å fokusere på å minimere skader, som i tradisjonell bærekraftig markedsføring, handler det om å aktivt bidra til å gjenopprette eller fornye det som er tapt, enten det er tillit, relasjoner eller samfunn.
Dette kan innebære at merkevarer investerer i fellesskapene de er en del av, fremmer sosial rettferdighet, eller skaper innovative opplevelser som setter nye standarder for hva merkevareengasjement kan være.
Men slikt kjøper en jo ikke for penger?
Digital Agenda 2030
Oppsummering og muligheter
Her oppsummerer vi litt om hvordan man kan tilnærme seg endringene som kommer. Ingen kan si noe definitivt om fremtiden, men vi kan være sikre på at endringer kommer løpende og man bør være forberedt på det.
Forfatter: Bjørn Tore Stig med nettverk
Date: Desember 2024
Kilder: Internett og egen erfaring
Kontakt: [email protected]
(c) Bare Digiotal as
Det kreves at du er tilstede
I 2030 vil det kreves både personlig modning, strategisk tenkning og en bevissthet om hvordan man kan bruke teknologi og trender til din fordel.
Om du vil skille deg ut i en verden som ofte ser ut til å være overfylt med informasjon, mennesker og konkurranse, handler det ikke bare om å være annerledes, men om å bruke de riktige strategiene og kvalitetene som gjør at folk legger merke til deg, stoler på deg og husker deg.
Vær ekte og fokuser på kvalitet
Den beste måten å stikke seg ut på er ved å være ekte. I en tid der mange prøver å tilpasse seg trender eller speile hva de tror at andre ønsker å se, er det ofte de som tør å være autentiske som skiller seg ut og får ekte tilhengerskap.
I en digital tidsalder der innhold strømmer fritt, handler det ikke bare om mengden du deler, men om kvaliteten og relevansen. Ved å tilby verdifullt, inspirerende eller unikt innhold som skiller seg ut fra mengden, kan du tiltrekke et lojalt publikum.
Det er viktig å være konsekvent i hvordan du presenterer deg selv og merkevaren din. Bygg et visuelt uttrykk og tone of voice som er gjenkjennelig, enten på sosiale medier, gjennom blogger, eller i videoer.
I 2030 vil det være enda viktigere at du kan forutse trender og tilpasse deg teknologi på en måte som setter deg foran konkurrentene. Det er et svært godt tegn at du leser dette 🙂
Dette kan inkludere alt fra å adoptere nye digitale verktøy og plattformer før de blir mainstream, til å tenke på innovative måter å bruke eksisterende teknologi på.
Tenk kreativt og gjør det du tenker
Ikke vær redd for å prøve ut nye konsepter, både i arbeidslivet og i personlige. De som innoverer og skaper noe unikt, vil bli lagt merke til – og til og med definere nye standarder.
Mange mennesker kan identifisere problemer, men de som skiller seg ut, er de som finner kreative løsninger på dem. Uavhengig av hvilket felt du er i, vil det å være en problemløser gjøre deg til en uunnværlig person i enhver organisasjon eller samfunn.
Gleder du deg til 2030?
30 års erfaring kommer til nytte
For å vite hvor du skal, må du vite hvor du kommer fra
I 30 år har vi levd med visjonen om at alt som kan digitaliseres og endres, blir bedre og mer effektivt når det blir gjort riktig. Men det holder ikke å kunne teorier om markedsføring, design og teknologi. Man må ha erfaring og bruke den riktig. Den er den erfaringen vi har brukt i disse framtidsbildene. Vil du være med til tilbake til dit alt startet, bli med på en reise i tid.
Erfaring er livets skole
Det handler om å velge riktige verktøy, forstå målgrupper, deres behov og hvordan verdier skapes i ulike bransjer. Slikt kommer av erfaring.
— Bjørn Tore Stig, rådgiver i Bare Digital