Ordet brukeropplevelse (eller UX) var det typisk nok, en i Apple som startet å bruke allerede i 1993. Med inntoget av digitale løsninger som startet for alvor for snart 30 år siden kom det også en rekke begreper knyttet til alt som har med fenomenet å gjøre…
Men det er ikke slik at det å ha fokus på brukeren er noe nytt. Helt siden tidenes morgen har man i et eller annet format måttet ta hensyn til de man skal selge noe til, overbevise eller informere. Det som er nytt er alle begrepene, ordene og gjerne forkortelsene. Litt som keiserens nye klær…
Problemet er, at man i iveren etter å ta frem digitale løsninger og fancy formuleringer, ofte ikke har nok fokus på selve brukeren, det han eller hun er ute etter, der og da. Det høres kanskje rart ut, men erfaringen viser at det er ofte altfor sant.

Ønsket brukeropplevelse defineres gjerne gjennom prosesser for å finne målgrupper og behov, markedsundersøkelser, kundekartlegging, interessentalalyser, kundereiser, handling på nett, interaksjonsdesign, visuelt design, innhold, tilgjengelighet osv.
Men utfordringen er at at du og jeg ikke er like og det blir ofte glemt, eller i beste fall forsøkt kommunisert via i teknologi som ikke alltid fungerer etter hensikten.

Men å ta utgangspunkt i brukerens kontekst har mye for seg. Det må bare gjøres riktig.
De kontekstuelle mulighetene for teknologiske produkter og løsninger er nesten uendelige i dag. Vi har tilgang til Internett overalt og vi har mulighet til å få tilgang til innholdet på Internett så snart vi trenger det.
For virksomheter kan det derfor være en god butikk å tenke tids-, geolokaliserings- og situasjonsbasert design. Det krever å kjenne brukerens bruksmønster og hvilke behov grensesnittet må oppfylle i det øyeblikket, i den sammenhengen og i den situasjonen det er relevant.

Men man kommer også langt med å designe og utvikle f.eks. nettløsninger med fokus på å levere godt på noen definerte brukerscenarier. Det virker som det er vellykket å gi brukeren mer av det han har spurt etter (basert på sine handlinger), slik som Amazon, Spotify og Netflix er flinke til..